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"Turi 'U Puparu"

 

'N pezzu di lignu 'mmenzu e 'ita
s'u vota e s'u furrìa
circannu 'u versu.
Poi chianta 'u primu
assatanatu corpu:
ogni martiddiata,'n pinzeri;
ogni pinniliata, 'na fantasia:
piggia furma e sustanza,
'u pupu.
'A vucca ca ridi 'nsultanti,
janchi, terribili denti
tra labbra russi di focu,
'a varba di pici
e 'i capiddi     comu lava da Timpa.
E poi, ccu pazientu mazzolu,
puntu a puntu,
cci arracama l'armatura,
ca 'a luciari 'nto suli
do 'tiatru di carta pittata
'A mugghieri ci cusi li robbi,
e come 'n picciriddu
s'u 'mpuni e 'u vesti.

Ora é lestu, 'u pupu
Iddu,'u puparu,
a vuci cci duna,
'i so figghi, muvennulu, 'a vita.

'A tristezza 'a stanchezza,
'u nemicu, 'u Saracinu,
'cca spada 'nto cianciu,
tutti vinci,
'u pupu.

Questa poesia di Patrizia Patané Graddo evoca gradevoli indelebili ricordi dei miei primi vent'anni trascorsi a Santa Maria Vetere. Lì, nella centralissima piazza Mazzini tra un continuo di querce (elci) secolari le cui chiome sono intrecciate tra loro come il bordo di un cesto - alberi in parte eradicate per volere di qualche urbanista improvvisato – veniva allestita l'Opera dei pupi sulla falsariga della chanson de geste.
Sul baldacchino costruito di volta in volta il puparo faceva recitare i suoi eroi (i pupi emuli dei paladini di Carlo Magno) per qualche soldo e per il piacere di giovani e vecchi spettatori tra i quali chi scrive.
I cavalieri francesi rappresentavano il bene, i Saraceni il male, e uno di essi Gano di Magonza (detto dispregiativamente Can'e maganza) rappresentava il traditore che aveva aperto la strada alla disfatta di Roncisvallle dell'anno 778. Su di lui si riversava l'odio e la deprecazione del pubblico: una volta uno spettatore rabbioso saltò sul piccolo palcoscenico e percosse a pugni l'innocuo pupazzo!

Lucio Salvi
(da Il Sidicino - Anno XII 2015 - n. 8 Agosto)